Start of new adventures!

3 oktober 2014 - Port Elizabeth, Zuid-Afrika

Met als eerste zondag het safari avontuur in Schotsia private game reserve. Die tour had nog uren mogen duren, zó gaaf: Safaripark de Beekse Bergen is er niks bij! We zaten in een jeep (zonder ramen..) en zijn daarmee door de wildernis gereden. Wat zien die giraffen en leeuwen er toch lief uit! ’s Avonds heerlijk in de middle of nowhere gegeten, en genoten rond het kampvuur om vervolgens moe maar voldaan terug te keren. Toen ons bed in, want maandag moest ik écht beginnen met werken. Nou ja, werken… De eerste dag was vooral een dag van kennismaking, oriënteren, rondgeleid worden en alles over je heen laten komen.

Op naar de tweede werkdag, die niet helemaal ging zoals gepland. Na bijna drie kwartier rijden (5 minuten van de school vandaan) naderen we een staking. Rotsen en dansende mensen op de weg, en een politieauto die geen enkele vorm van autoriteit uitstraalt: te bizar voor woorden. Hop naar huis om voor de 3e keer naar een andere kamer te verhuizen, omdat er zes nieuwe mensen in huis bijkomen. Woensdag, heritage day.. Net als in België: een extra vrije dag, maar niemand weet waarom. Heel fijn, maar jammer dat de nieuwe meiden het regenachtige weer uit Nederland meegenomen hebben ;) Oftewel: bankzaken, een bioscoopfilmpje voor 2,30 euro en heerlijk uiteten.

En jawel, donderdag uiteindelijk écht gewerkt op Sapphire road primary school, naar het schijnt de enige community school in Zuid Afrika, met een principal die is uitverkozen tot beste principal. Donderdag werd direct duidelijk waarom hij die titel verdiend. Twee bezorgde moeders vertelden dat hun zoons nooit op school aangekomen waren, waarna de principal besloot om met ons de kinderen te gaan zoeken (Afrikaanse taxi met 4 man in de kofferbak). Eén van de kinderen werd snel gevonden en wees ons een verlaten plek aan. Bij de vraag of het daar gevaarlijk was, antwoorde hij “ja, er zijn prikplanten en er is water” (hij kan niet zwemmen), waarna de principal ons vertelde dat er mensen verkracht en beroofd worden. Kinderen hier hebben zo’n andere visie dan wij, bizar…

Sinds een maand hebben ze op school “House of hope” geopend, een “bouwkeet” met een cliché therapieruimte met heerlijke sofa’s, waar ik samen werk met psycholoog Keith (die al de nodige levenservaring heeft en o.a. 7 jaar als prof op een universiteit in USA heeft gewerkt). Er werken daarnaast ook bijna 150 volunteers, wat iets bijzonders op zich is als je bedenkt dat die ook allemaal uit de arme wijken komen. Kortom, genoeg bijzondere mensen om de tijd mee door te brengen de komende maanden! De eerste vier kids die ik sprak, waren inmiddels een jaar clean (12jaar oud!) en worden “the gangsters” genoemd. Ik heb ze op laten schrijven wat ze wilde bereiken met de sessies en in hun leven. Ze hebben mooie dromen en idealen die in groot contrast staan met hoe ze zich nu gedragen. Nadien wilden ze samen bidden en waren ze ineens alle vier heel serieus: in een kring, handen vast en ogen dicht. Grote mond, kleine hartje ;) Een ander probleem wat hier speelt is misbruik. Er werd me verteld dat ze kinderen hier van kleins af aan leren wat misbruik is, door de vaders niet toe te staan om kinderen uit te kleden of in bad te doen. Als mensen in de omgeving zien dat de vader dit wel doet, weten ze dat dit kind gewend is aan mannelijke aanraking en gaan ze hier misbruik van maken. De voorzorgsmaatregelen in Nederland zijn hier dus niks bij…

In het weekend was er een grote braai hier in huis omdat onze baas gaat trouwen met iemand van de Xhosa familie: een culturele happening met volop dansen, eten en drinken. Helaas de dag erna wel een puinhoop om het op te ruimen ;) Omdat het nog altijd slecht weer was zijn we gaan bowlen en hebben we ’s avonds een filmpje gekeken. Ook de mensen hier vinden het vreselijk weer, wat ook te merken was op school: dan komt er namelijk niemand (zouden ze in Nederland ook moeten doen:p). Afgelopen week was dan ook een rustige week om mee te kijken in klassen, sommige kinderen beter te leren kennen en vooral veel te praten met mensen op school (heerlijk toch, zo’n beroepJ). Gisteren middag was er een braai op school om het begin van de vakantie te vieren en wij mochten heerlijk met de knietjes onder tafel schuiven.

Ondertussen zijn er opnieuw 3 meiden bijkomen en hoe kun je iemand beter welkom heten dan met een heerlijk diner. Big happy family als er met z’n allen gekookt is J Eén van de huisgenoten hier organiseert een talentenjacht voor een groot festival. Vanavond zijn de halve finales waar we gezellig heen gaan met het hele huis. En dan de beste vrije tijdsbesteding die je kunt hebben tijdens een vakantie: reizen! Gelukkig is het weer helemaal omgeslagen en kunnen Mandy en ik lekker gaan genieten! Zwaai zwaai!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Carlijn:
    3 oktober 2014
    Zo te zien en te horen vermaak je jezelf daar prima! Wat een verhalen :) zorg maar dat er nog veel bij komen. Veel plezier volgende week "op vakantie"! En bedankt he voor de ooooooh zo schattige foto speciaal voor mij hihi.
    Dikke kus!
  2. Carla:
    3 oktober 2014
    Leuk om je verhaal te lezen, Marinka. Fijn dat je het naar je zin hebt. Groeten, uit Reusel
  3. Petra:
    Hallo Marinka
    fijn dat het allemaal goed gaat het is een hele belevens, en die foto`s van die wilde dieren geweldig.
    nou ge niet er maar van .
    groetjes uit budel en een dikke knuffel van Niels.
  4. Opa enOma Kraayvanger:
    5 oktober 2014
    Hoi Marinka .. We hebben de mooie foto`s gezien en je verhaal gelezen. wij denken dat je een fijne vakantie te
    wachten staat en wensen je verder veel plezier en geniet
    ervan. groetjes van opa en oma
  5. Geran:
    5 oktober 2014
    Hee Marinka,
    Fijn om te lezen dat je het naar je zin hebt. Leuk om zo op de hoogte te blijven. Ben nu alweer benieuwd naar de volgende. Veel plezier!
    Liefs, Geran
  6. Annie Michiels:
    8 oktober 2014
    Ha Marinka,
    Fijn om te horen dat het je goed gaat en dat wij mogen genieten van je mooie verhalen. Het lijkt een hele andere wereld dan waar wij in zitten, wat mooi voor je om daar een tijdje deel van uit te maken. Ga vooral ook lekker genieten, wij kijken alweer uit naar een nieuw verhaal. Groetjes van ons allemaal, Annie.
  7. Rian Maandonks:
    9 oktober 2014
    Hallo Marinka,
    Mooi om je verhalen te lezen. Het is leuk om op deze manier op de hoogte gehouden te worden. Je zal een hele ervaring rijker worden. Geniet ervan.
    Vele groetjes van ons allemaal