Molweni sisi, molweni buthi!

21 september 2014 - Port Elizabeth, Zuid-Afrika

Oftewel: hi ladies and gentlemen!

Maandag was het eindelijk zover! South Africa, here we come! Na een autoritje Schiphol, een aantal afscheidsknuffels, een korte luxe vlucht naar Londen, een héle lange nacht in het vliegtuig naar Johannesburg, drie keer fouilleren van mijn reisgenoot Mandy, die er blijkbaar crimineel uitziet (volgens de douane), en de nodige warme maaltijden (om half 1 's nachts, half 7 's ochtends en half 12 's middags: heerlijk haha!) is het tijd voor de derde vlucht. Na een reis van 24 uur eindelijk aangekomen in Port Elizabeth! Hoe gaat het met jullie, 10.000 km verderop?

Het klinkt ver, en op sommige vlakken is dat zeker waar. De townshiptour woensdagochtend was heel interessant. Er leven hier drie 'soorten' mensen (white, black and coloured people) in Zuid Afrika. Van de rijke blanke wijk, waar wij leven, via de zwarte wijken, waar wij niet mogen shoppen (damn, it's cheap over there!), naar de townships. (lezen op eigen risico!) Wilde beesten, illegale losse elektriciteitskabels op de weg en veel afval. Mensen die vlees vd koeienkoppen afhakken en bereiden op de hoek van de straat, hutjes van golfplaten en dwalende mensen. Je weet wel, de plaatjes uit de boeken: ze bestaan dus echt.. En wij maar klagen over zwarte piet...

'S avonds zijn we via een huisgenoot naar een gala diner, als fundraising voor een school, geweest. Met interessante speeches en uitspraken als "geld is de wortel van al het kwaad" en "mensen moeten leren geld uitgeven voor kunst; kost nog minder dan 2 rondes bier". Verder heb ik geen idee waar het over ging, en heb ik vermoeid van de vlucht heerlijk mijn driegangendiner op gegeten, en toegekeken hoe iedereen hier zo goed kan dansen. Mijn dans skills zijn hier niks bij :p

De dag erna een lang gesprek gehad op kantoor, nog altijd onwetend wat ik hier ga doen, want communicatie is hier niet het sterkste punt. Daarna een Xhosa les gevolgd, ndi-ya-ku-tha-nda (I love you guys!). Maar niet alles is hier Afrikaans: 's avonds zijn we gewoon gaan fitnessen in de sportschool, en de volgende dag ben ik naar een museum en naar de zee geweest met Jaap, een 60-jarige huisgenoot die zelfs ontbijt op bed komt brengen (hint hint Erik:p). 'S avonds met de andere huisgenoten uit eten geweest: Mandy, Brecht en Raymon. Heerlijke cocktail uit een enorm jampot glas en een prima maaltijd voor 7 euro: beter neemt Nederland hier een voorbeeld aan.

Vandaag ben ik met Bramley, een Afrikaanse collega, naar een rugbygame in het voetbalstadion van het wk 2010 geweest, super cool! Bramley trots dat z'n broer gescoord heeft, maar helaas wel verloren. 's Avonds heerlijk de kachel aan met de huisgenootjes en morgen het weekend afsluiten met een safari! Lions, here we come!

Is het in Nederland nog zo'n lekker weer? Hier lopen de mensen met mutsen, want 20 graden is héél koud (alhoewel het 's avonds wel écht koud). En ik weet inmiddels ook waarom ze deze stad 'the windy city' genoemd hebben... Al bij al: de eerste topweek zit erop, het begin is gemaakt! Hopelijk volgende week starten met werken, want eeuwige vakantie bevalt natuurlijk helemaaaaal niet!

Veel liefs uit Zuid-Afrika!

1. Hilde:
    Ha Marinka,

Als ik 's ochtens mijn telefoon open, heb ik vaak mailtjes. Van die mailtjes die ongeopend in de prullenbak verdwijnen. Nou dit mailtje bracht een lach op mijn gezicht; fijn wakker worden met de eerste ervaringen van Marinka in Zuid Afrika!

Fijn om te lezen dat je je in de eerste week niet hebt hoeven vervelen. Je hebt zo te lezen al veel mensen leren kennen die je al het een en ander hebben laten zien. Ik ben erg benieuwd naar waar je uiteindelijk terecht gaat komen voor het vrijwilligerswerk.

Veel plezier met alles wat je de komende tijd weer gaat beleven daar! Ik lees graag al je belevenissen weer in je volgende blog.

Veel liefs Hilde
  2. Carla:
    21 september 2014
    Fijn om dit verhaal te lezen, Marinka. En fijn om te horen dat je goed bent aangekomen en het goed met je gaat. Veel plezier, kijk uit naar het volgende bericht....
  3. Peter en Rianne lavrijssen:
    Ha die Marinka,

Wat een belevenissen! Geniet er lekker van en we hopen dat je komende week echt aan het werk kan.
    Volgens ons is één lesje Xhosa echt niet genoeg om je een extra taal eigen te maken. Hoezo ziet Mandy er crimineel uit? Dan zijn we toch echt wel heel benieuwd naar je foto's.

Groeten en tot skype.
    XXXXXXXXXXXXXX
  4. Opa enOma Kraayvanger:
    OPA en OMA
    21SEPTEMBER 2014
    Hoi MARINKA
    Fijn te horen dat je een goede reis hebt gehad en verder al heel veel gezien hebt, verder noch veel plezier in afwachting
    op het volgende bericht GR opa en oma
  5. Anja Vinckx:
    21 september 2014
    Wow Marinka,wat een belevenis.
    Ik wens jou nog een hele fijne en leerzame tijd.
    Geniet ervan.
  6. Jeanne verhagen:
    Hoi Marinka
    Ik ben blij te zien op de foto`s dat het er allemaal leuk uit ziet, hier kun je het wel even volhouden denk ik.Je hebt al veel gezien en gedaan de eerste week zeg!! veel plezier met je werk en je krijgt de groetjes van ons allemaal...doeiii
  7. Opa enOma Kraayvanger:
    OPA en OMA
    Leuke Foto`s Bedankt voor het sturen, ze zijn erg leuk
    groeten van Oma en Opa
  8. Jo Lavrijssen:
    27 september 2014
    Hoi Marinka, fijn dat je een goeie start hebt gemaakt in Zuid Afrika, maak er wat van en geniet,het is zo weer voorbij.